محصولات جدید

شادفا » تکنولوژی » از سیر تا پیاز رنو ساندرو اتوماتیک

از سیر تا پیاز رنو ساندرو اتوماتیک

تکنولوژی | ۱۳ شهریور۱۳۹۷ | ۶۵ بازدید | نظرات

image از سیر تا پیاز رنو ساندرو اتوماتیک

اگر به دنبال یک خودروی سواری جمع و جور نه چندان گران قیمت و تا حدی سرپا و تر و فرز می‌گردید، می‌توانید خودروی رنو ساندرو اتوماتیک را نیز به عنوان یک انتخاب جدی مد نظر داشته باشید. این رنو یک خودروی سواری کوچکی از رسته‌ی محصولات ساب کامپکت به شمار می‌رود که توسط شرکت رنو به بازار عرضه شده است. خودروی رنو ساندرو اتوماتیک را می‌توان به عنوان برادر کوچک‌تر خودروی ال۹۰ یا تندر ۹۰ قلمداد کرد. چرا که این دو محصول بر اساس پلتفرم واحدی تولید شده‌اند و از جهات مختلف شباهت‌های فراوانی به یکدیگر دارند.

محصولی که در حال حاضر تحت نام رنو ساندرو اتوماتیک در بازار ایران عرضه شده است، در واقع نسل نخست از خودروی رنو ساندرو به شمار می‌رود. در عمل از تولید نسل نخست خودروی رنو ساندرو اکنون حدود یک دهه می‌گذرد. تولید این نسل تا حدود چهار سال قبل ادامه داشت. اما در کمال تعجب پس از بازنشسته شدن نسل نخست و شروع به کار نسل دوم خودروی رنو ساندرو در بازارهای جهانی، تازه نسل نخست و از رده خارج شده این خودرو وارد ایران شد.خودروی ساندرو از حدود سه سال قبل در قالب دو مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک در بازار خودروی ایران حضور دارد. مدل‌هایی که از برخی جهات با یکدیگر متفاوت هستند. با این حال به دلیل آن که در حال حاضر خبر چندانی از حضور مدل دستی این خودرو در بازار داخلی نیست، تمرکز اصلی ما در این مطلب بر شرح ویژگی‌های خودروی رنو ساندرو اتوماتیک قرار خواهد داشت.

مشخصات فنی خودروی رنو ساندرو اتوماتیک
نسل نخست خودروی رنو ساندرو اتوماتیک به یک موتور بنزینی مدل K4M 696 مجهز شده است. یعنی همان موتوری که در خودروی تندر ۹۰ نیز شاهد به کار گرفته شدن آن هستیم. این موتور تنفس طبیعی با برخورداری از ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ از نوع خطی است و حدود ۱۵۹۸ سی‌سی گنجایش دارد. این موتور قادر است حداکثر توانی معادل ۱۰۵ اسب بخار با احتساب ۵۷۵۰ دور در دقیقه ایجاد کند و حداکثر گشتاوری به میزان ۱۴۰ نیوتن‌متر با احتساب ۳۷۵۰ دور در دقیقه تولید نماید.

البته در مجموع نسل نخست خودروی رنو ساندرو در قالب شش مدل مختلف به بازارهای جهانی عرضه شد که تنها یک مدل از آنها به بازار ایران راه یافت. ضعیف‌ترین مدل از این خودرو به موتور یک لیتری ۱۶ سوپاپ مجهز بود و قوی‌ترین مدل هم همان نسخه‌ای است که در بازار خودروی ایران حضور یافته است.

جعبه دنده‌ی به کار رفته در خودروی رنو ساندرو اتوماتیک از نوع ۴ سرعته خودکار است. این در حالی است که در مدل دستی این محصول شاهد استفاده از جعبه دنده‌ی ۵ سرعته دستی هستیم. تفاوت سیستم انتقال قدرت در دو مدل اتوماتیک و دستی رنو ساندرو موجب شده است تا خروجی‌های این دو مدل تا حدی با یکدیگر متفاوت باشد.

به عنوان مثال حداکثر سرعت قابل دست‌یابی توسط خودروی رنو ساندرو اتوماتیک معادل ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. در حالی که در مدل دستی این خودرو این رقم به ۱۷۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. همچنین شتاب صفر تا صد این دو مدل نیز با یکدیگر متفاوت است.

نمای داخل رنو ساندرو اتوماتیک

در شرایطی که شتاب صفر تا صد رنو ساندرو اتوماتیک حول و حوش رقم ۱۱.۵ ثانیه قرار دارد، مدل دستی این خودرو قادر است در مدت زمانی حدود ۱۰.۵ ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. به این ترتیب رانندگانی که به دنبال برخورداری از سرعت و شتاب بیشتر هستند بهتر است به سراغ مدل دستی این خودرو بروند.

علاوه بر آن خودروی رنو ساندرو اتوماتیک و مدل دستی آن از نظر وزن و میزان مصرف سوخت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در حالی که وزن رنو ساندرو اتوماتیک حدود ۱۱۴۶ کیلوگرم است، مدل دستی این خودرو اندکی سبک‌تر بوده و وزن آن به ۱۱۰۵ کیلوگرم می‌رسد. همچنین متوسط میزان مصرف سوخت توسط رنو ساندرو اتوماتیک در حالت چرخه ترکیبی رقمی معادل ۸.۳ لیتر به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت است. در حالی که رقم مذکور در مدل دستی این خودرو حول و حوش ۶.۷ لیتر به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت قرار دارد. بنابراین از نظر سبکی و بهینه بودن میزان مصرف سوخت نیز مدل دستی خودروی ساندرو وضعیت بهتری نسبت به مدل اتوماتیک آن دارد.

با وجود تمام تفاوت‌های یاد شده بین دو مدل دستی و اتوماتیک این خودرو، سیستم تعلیق در این دو مدل کاملا یکسان است. سیستم تعلیق خودروی رنو ساندرو در بخش جلو به شکل مستقل مک‌فرسون با بازوی جناقی طراحی شده و در بخش عقب هم حالت تعلیق نیمه‌ مستقل با فنرهای مارپیچ وجود دارد.

در مجموع مشخصات فنی خودروی رنو ساندرو از بسیاری از محصولات هم رده‌ی خود در بازار خودرو بهتر و بالاتر جلوه می‌کند. محصولاتی که البته اکثر آنها را خودروهای ساخت داخل تشکیل می‌دهند. در صورت تمایل می‌توانید مشخصات فنی این خودرو را در جدول زیر مشاهده کنید.

مشخصات فنی خودروی رنو ساندرو اتوماتیک
طول خودرو ۴۰۲۰ میلی‌ متر
عرض خودرو ۱۷۴۶ میلی‌ متر
ارتفاع خودرو ۱۵۳۴ میلی‌ متر
وزن خودرو ۱۱۰۵ کیلوگرم در مدل دستی – ۱۱۴۶ کیلوگرم در مدل اتوماتیک
نوع موتور خودرو بنزینی تنفس طبیعی
گنجایش موتور خودرو ۱۵۹۸ سی سی
تعداد سیلندر ۴ سیلندر
تعداد سوپاپ ۱۶ سوپاپ
حداکثر توان موتور خودرو ۱۰۵ اسب بخار با احتساب ۵۷۵۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور موتور خودرو ۱۴۰ نیوتن متر با احتساب ۳۷۵۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت قابل دست‌یابی ۱۷۵ کیلومتر در ساعت (مدل دستی) – ۱۷۰ کیلومتر در ساعت (مدل اتوماتیک)
شتاب صفر تا صد خودرو ۱۰.۵ ثانیه در مدل دستی – ۱۱.۵ ثانیه در مدل اتوماتیک
نوع جعبه دنده خودرو ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک
گنجایش مخزن سوخت ۵۰ لیتر
میزان مصرف سوخت در حالت سیکل ترکیبی ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (مدل دستی) – ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (مدل اتوماتیک)
اندازه‌ی لاستیک‌ها ۱۵ اینچ
استاندارد آلایندگی خودرو یورو ۴

امکانات رنو ساندرو اتوماتیک

امکانات و قابلیت‌های خودروی رنو ساندرو اتوماتیک
در ابتدای متن به این نکته اشاره شد که مدل‌های موجود از خودروی رنو ساندرو اتوماتیک در ایران به نسل نخست این خودرو اختصاص دارند. بنابراین نباید در زمینه‌ی برخورداری از امکانات مدرن انتظارات فراوانی از این خودرو داشت.

شاید بتوان از قابلیت تنظیم برقی آینه‌ها به عنوان یکی از مدرن‌ترین قابلیت‌های به کار رفته در این خودرو نام برد. البته شیشه‌های جلو و عقب آن نیز به شیشه بالابر برقی مجهز هستند.

نوع سیستم ترمز خودروی رنو ساندرو اتوماتیک از حالتی مشابه با تمام خودروهای ارزان قیمت و قدیمی موجود در ایران برخوردار است. به این معنی که ترمزهای جلوی آن به شکل دیسکی و ترمزهای عقب آن نیز به شکل کاسه‌ای طراحی شده‌اند. همچنین به منظور افزایش هر چه بیشتر ثبات و پایداری این خودرو، سیستم‌های مکمل ABS و EBD نیز در آن وجود دارد.

چراغ‌های خودروی رنو ساندرو اتوماتیک از نوع هالوژن بوده و در بخش جلو به قابلیت تنظیم ارتفاع نور مجهز هستند. البته افزون بر چراغ‌های اصلی، این خودرو از وجود چراغ‌ مه شکن جلو و چراغ مه شکن عقب نیز در کنار وجود چراغ ترمز عقب برخوردار است.

از دیگر امکانات قابل ذکر موجود در خودروی رنو ساندرو اتوماتیک می‌توان به قابلیت تنطیم صندلی راننده در هشت جهت مختلف اشاره کرد. همچنین چگونگی تنظیم زاویه پشتی صندلی نیز به صورت دستی طراحی شده است.

رنو ساندرو اتوماتیک

با توجه به قدیمی بودن این خودرو و تعلق داشتن آن به نسل نخست رنو ساندرو، نمی‌توان در صندلی‌های آن وجود قابلیت گرم‌کن یا سردکن را مشاهده کرد.

علاوه بر برخوردار بودن خودروی رنو ساندرو اتوماتیک از قفل مرکزی، جنس صندلی‌های این خودرو هم از نوع پارچه‌ بوده و حرف چندانی برای گفتن ندارد. برای حسن ختام در خصوص امکانات مهم این خودرو می‌توان به وجود سیستم صوتی و سیستم ضد سرقت در آن اشاره کرد. سیستم صوتی این خودرو به درگاه یو اس بی مجهز بوده و از وجود چهار بلندگوی مجزا بهره می‌برد. همچنین از طریق کنترل‌های تعبیه شده در زیر فرمان خودرو می‌توان به تغییر تنظیمات سیستم صوتی آن پرداخت.

در زمینه‌ی استاندارد ایمنی نیز کیفیت خودروی رنو ساندرو اتوماتیک در حد متوسطی قرار دارد. این خودرو در زمینه‌ی حفظ امنیت سرنشینان خود توسط موسسه‌ی معتبر ان سی ای پی اروپا مورد آزمایش قرار گرفته و موفق به کسب سه ستاره از پنج ستاره‌ی ممکن شده است. با این حال از نظر حفظ امنیت سرنشینان پیاده سهم این خودرو تنها کسب یک ستاره بوده است. با تمام این اوصاف خودروی رنو ساندرو اتوماتیک حداقل این حسن را نسبت به رقیبان داخلی خود دارد که توسط یک موسسه‌ی معتبر اروپایی مورد آزمایش قرار گرفته است. در مجموع اگر به انگیزه‌ی برخورداری از آپشن‌های متنوع به سراغ این خودرو می‌روید، نباید انتظار چندانی از آن داشته باشید.

نمای کنار رنو ساندرو اتوماتیک

مشخصات ظاهری خودروی رنو ساندرو اتوماتیک
با توجه به این موضوع که در طراحی این خودرو از همان پلتفرم خودروی تندر ۹۰ استفاده شده است، این دو خودرو شباهت‌های ظاهری و باطنی فراوانی با یکدیگر دارند. در واقع اگر رنو ساندرو یک خودروی هاچ بک جمع و جور نبود، شاید از نظر ظاهر تفاوت چندانی با تندر ۹۰ نداشت.

نمای جلو:‌ در نمای جلو، چراغ‌های درشت با لبه‌های تیز خود به دو سمت بخش جلو پنجره‌ی کمانی و قوس دار این محصول متصل شده‌اند. طراحی سپر نیز کاملا معمولی به نظر می‌رسد. افزون بر آن در نوع طراحی کاپوت هم نمی‌توان نکته‌ی خاصی را مشاهده کرد.

نمای کنار: عدم ملاقات با جزییات خاص، در نمای کنار خودروی رنو ساندرو اتوماتیک نیز مشاهده می‌شود. شاید به جز طراحی برجسته‌ی گلگیرها نتوان نکته‌ی قابل توجه دیگری را در نمای کناری آن مشاهده کرد.

نمای عقب: مسلما وجود حالت هاچ بک بر خصلت‌های اسپورت نمای عقب این خودرو افزوده است. با این حال نوع طراحی چراغ‌های عقب چندان چشم‌نواز جلوه نمی‌کند. در واقع اگر بخشی از چراغ‌های عقب بر پیکر درب پشتی این خودرو قرار می‌گرفت، نتیجه‌ی حاصل شده می‌توانست بهتر از حالت فعلی باشد.

در مجموع می‌توان به این نتیجه رسید که شکل و شمایل ظاهری خودروی رنو ساندرو اتوماتیک از طراحی کاملا ساده‌ای برخوردار است و چندان چشم‌گیر یا تاثیرگذار جلوه نمی‌کند.

نمای داخل: این موضوع در نمای داخل و نوع طراحی فضای کابین این خودرو نیز کم و بیش قابل مشاهده است. در عمل نوع طراحی فضای داخلی این خودرو، شباهت نزدیکی به خودروهای ساخت داخل دارد. به این معنی که کم و بیش از همان یکنواختی و سادگی بیش از اندازه برخوردار است. این موضوع برای آن دسته از کسانی که نشستن پشت فرمان تندر ۹۰ را هم تجربه کرده‌اند، ملموس‌تر خواهد بود. چرا که نوع طراحی فضای داخلی این دو خودرو بسیار شبیه به یکدیگر است.

البته دو خودروی رنو ساندرو اتوماتیک و تندر ۹۰ از نظر گنجایش فضای داخل کابین خود تا حدی با یکدیگر متفاوت هستند. به این معنی که خودروی تندر ۹۰ از فضای بیشتری برای نشستن سرنشینان، به خصوص در بخش عقب، برخوردار است.

قیمت خودروی رنو ساندرو اتوماتیک
در حال حاضر مدل دستی خودروی رنو ساندرو (البته در قالب نسخه‌ی صفر کیلومتر) در بازار خودروی ایران یافت نمی‌شود. بنابراین خریداران این خودرو یا باید در پی یافتن نسخه‌های دست دوم مدل دستی آن باشند یا این که به سراغ مدل اتوماتیک آن بروند.هم‌اکنون و در همین لحظه خودروی رنو ساندرو اتوماتیک با متوسط قیمتی در حدود ۱۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود. جالب است بدانید که متوسط قیمت این خودرو در فروردین ماه امسال رقمی در حدود ۵۵ میلیون تومان بود.متاسفانه بسیاری از خودروهای اقتصادی که می‌توانند با برخورداری از قیمت مناسب و منصفانه مشتریان فراوانی داشته باشند، با قیمت‌گذاری غیر اصولی و عجیب در بازار ایران تمام پتانسیل‌های خود را از دست می‌دهند. خودروی رنو ساندرو نیز دقیقا به همین آفت مبتلا است.

 


محصولات جدید

مطالب پرطرفدار

امروز سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷

محصولات جدید
محصولات جدید

نظرات